نمونه سوالات ديني چهارم

فرهنگی


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
سلام علی آل یس سلامی چو بوی خوش آشنایی به وبلاگ صبح امیدخوش آمديد
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



مفيد ترين مطلب را انتخاب كنيد.

نمونه سوالات ديني چهارم
نویسنده : خدیجه
تاریخ : جمعه 4 اسفند 1391

 درس اول                             

1 – آیه های زیر را ترجمه کرده و دو پیام برای آن بنویسید .
      یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و الله هوالغنی الحمید
......ای مردم..... شما نیازمندان خداوند هستید .....خدا بی نیاز و ستوده است
 2 – نیازمندی جهان به خداوند را با استدلالی توضیح دهید .
مقدمه اول : ما و این جهان پدیده هستیم و وجودمان از خودمان نیست .
مقدمه دوم : موجوداتی که وجودش از خودش نباشد برای موجود بودن نیازمند دیگری است
نتیجه : پس ما در این جهان در پیدایش و در بقا نیازمند خدا هستیم که ما را پدیدآورد .                                                                      
3 – آیا نیازمندی موجودات به خداوند فقط به مرحله ای پدیدار شدن اختصاص دارد ؟
 پاسخ خود را با ذکر مثال توضیح دهید
خیر –بلکه در تمام مراحل هستی و زندگی به او نیازمندند . رابطه ی وجود داشتن ما با وجود خداوند مانند پرتو های نور با منبع آن است. همانطور که اگر رابطه ی نور با منبع آن قطع شود اثری از نور باقی نمی ماند اگر رابطه ی جهان با خدا قطع گردد دیگر اثری از جهان باقی نخواهد ماند .  
 4 – چرا قرآن کریم خداوند را غنی و سایر مخلوقات را فقیر خوانده است ؟
هرچه انسان در کسب کمالات پیش رود نسبت به دیگران غنی تر و کامل تر می شود اما نسبت به خداوند همچنان فقیر است زیرا خود و همه ی کمالاتش از خدا سرچشمه میگیرد . 
5 – انسان هر قدر به معنای حقیقی کامل تر می شود ...فقر و نیازمندی... خود به خداوند را بهتر درک میکند و ... بندگی و عبودیتشان.... در پیشگاه خداوند قویتر و بیشتر می شود .
 6 – ذات نایافته از هستی بخش                    کی تواند که شود هستی بخش
این شعر چه پیامی دارد ؟
هر چیزی که وجودش از خودش نباشد برای موجود بودن نیازمند به دیگری است
 7 – هیچ یک از پدیده ها نمی توانند به خلق متکی و از غیر خود بی نیاز باشند .
     صحیح          غلط *
8 – پیام آیه شریفه (( و یات به خلق جدید )) کدام مورد است ؟
الف ) حیات مجدد انسان       ب ) ارسال انبیاء الهی         * ج ) خلق موجودات        د) عدل الهی
 9 – کدام انسان فقر خود به خدا را بهتر درک می کند ؟
الف ) هرچه در کسب کمالات بیشتر پیش رود*                 ب ) هر چه دردمند تر و محتاج تر باشد
ج ) خود را با سایر مخلوقات مقایسه کند                        د ) همه ی موارد
 10 – کدام عبارت صحیح است ؟
الف ) هر چیزی برای موجود بودن نیازمند به دیگری است   
* ب ) ما و مجموعه جهان در پدید آمدن نیازمند به دیگری هستیم
ج ) ذات ما و اشیای موجود در عالم مساوی با موجود بودن است        
د ) نیازمندی موجودات به خداوند فقط به مرحله پدیدار شدن اختصاص دارد
 11 – اگر موجود جزء ذات ما قرار داشت ، آنگاه می توانستیم باشیم و می توانستیم نباشیم
صحیح               غلط *
12 – عبارت الله نورالسماوات و العرض بیانگر چیست ؟
اگر اثری از نور وجود روشنایی هستی در آسمانها و زمین مشاهده می شود از خداوند است .
 درس دوم
1 – توحید یعنی چه ؟
به معنای یگا نگی و بی همتایی است .
 2 – مراتب توحید نظری را نام برده و یکی را به دلخواه تعریف کنید ؟
1- توحید ذاتی 2- توحید افعالی 3- توحید صفاتی
 3 – توحید ذاتی یعنی چه ؟ توضیح دهید .
منظور از توحید ذاتی این است که خداوند در ذات خود یکتاست و تنها ذاتی است که از هیچ جهتی به هیچ موجودی نیازمند نیست او تنها مبدا و خالق جهان است . موجودات همه از او هستند و او از چیزی بوجود نیامده است .
 4 – یک دلیل بر اثبات توحید ذاتی بنویسید ؟
اگر چند مبداء و چند خالق برای جهان تصور کنیم هرکدام از آنها را محدود و ناقص فرض نموده ایم زیرا هر یک از خدایان کمالاتی را باید داشته باشند که دیگری آن کمالات را ندارد وگر نه همگی عین همدیگر می شوند و دیگر و چند خدا نیستند ، چنین خدایان ناقصی نیازمند هستند و هر یک به خالق کامل و بی نیازی احتیاج دارد که نیاز او را بر طرف نماید ، در حالی که خدا آنجوری است که نیازمند نباشد پس خدا به معنای موجود بی نیاز فقط یکی باید باشد
 5 – توحید افعالی را تعریف کرده و شاخه های آن را نام ببرید .
خداوند برای اداره جهانی که خود آفریده نیاز به هیچ یک از مخلوقات خود ندارد ، همچنین هیچ مخلوقی در کارهای خویش بی نیاز و مستقل از خدا نمی تواند عمل کند زیرا هر موجودی هر چه دارد از خدا دارد . هر فعلی و هر کاری در جهان متکی به نیرو و قدرت خداست و همه آثاری که از مخلوقات ظاهر می شود به اذن واراده اوست .
1 – توحید در مالکیت  2 – توحید در ولایت   3- توحید در ربوبیت 
 6 – وقتی می گوییم شفا بخشی دارو از خداست ، منظور چیست ؟
که این قدرت و اراده خداوند است که سبب می شود دارو در شفابخشی انسان تاثیرگذار باشد
 7 – شرک افعالی یعنی چه ؟ با ذکر نمونه ای توضیح دهید
اگر کسی تصور کند که مخلوقات در افعال و کارهای خود مستقل از خدا عمل می کنند و خداوند برخی از کارهای جهان را به مخلوقات خود واگذار کرده گرفتار این نوع از شرک شده است . گاهی شرک افعالی بطور مخفی و پنهان وارد اندیشه ی برخی انسانها می شود . بطور مثال : کسی که فکر کند آب و دارو در رفع تشنگی و شفابخشی مستقل از خداوند تاثیر می گذارند به شرک خفی دچار شده است .
 8 – توحید صفاتی یعنی چه ؟
به این معناست که میان ذات خداوند و صفات او و میان صفاتش با یکدیگر جدایی و یگانگی نیست و صفاتش عین ذاتش می باشد .
9 – توحید در ربوبیت را توضیح دهید .
(( رب )) آن صاحب اختیاری است که تدبیر امور به دست اوست . خداوند تنها مالک و ولی جهان است ، بطور طبیعی ، تدبیر و پرورش همه ی مخلوقات را در اختیار دارد . اوست که مخلوقات جهان را تدبیر میکند و بسوی آن مقصدی که برای آنها معین فرموده است ، هدایت می کند و به پیش می برد .
 10 – عالی ترین مرتبه توحید از دیدگاه امام علی ...توحید صفاتی... است .
 11 – آیه شریفه (( افرایتم ما تحرثون ، انتم تزرعونه ام نحن الزارعون )) اشاره به کدام توحید دارد ؟
الف ) ذاتی            ب ) مالکیت             *ج ) ربوبیت            د ) ولایت
 12 – عبارت قرآنی (( ما لهم من دونه من ولی )) بیانگر کدام مرتبه ی توحید است ؟
توحید در ولایت
 13 – آیه شریفه (( قل هو الله احد )) به کدام مرتبه توحید دارد ؟
الف ) صفاتی          *ب ) ذاتی           ج ) افعالی           د ) عملی
 14 – کدام عبارت صحیح است ؟
الف ) خداوند بخشی از ولایت خود را به پیامبر (ص) واگذار کرده است .
ب ) مالکیت انسانها در کنار مالکیت خداوند است
ج ) هرگونه تصرف در جهان حق خداوند و شایسته اوست .*
د ) فرد تدبیر و مدیریت خود و مخلوقات را اصل و اساس برنامه ریزی قرار دهد .
 15 – کدام گزینه بیانگر توحید در ربوبیت است ؟
الف ) انسان در کنار تدبیر الهی برای تدبیر خود حسابی جدا باز کند .
ب ) انسان نقش تدبیر و مدیریت خداوند را فراموش کنید
ج ) موجودات و به خصوص انسان قدرت پرورش و تدبیر ندارند
د ) انسان و تدبیرش همه از آن خدا و تحت تدبیر اوست .*
 16 – اعتقاد به خدایان متعدد ..................... به چشم می خورد
الف ) در اکثر جوامع گذشته  
ب ) در برخی جوامع  *
ج ) در جوامعی که آیین الهی داشته اند
د ) همه ی موارد  
17 – کدام عبارت یا آیه بر توحید افعالی دلالت ندارد .
الف ) ولن یکن کفوا احد*   ب ) مالهم من دونه من ولی    ج ) ولم یکن له شریک فی الملک    د ) لا حول ولاقوۀ الا با الله العلی العظیم
 18 – اعتقاد به اینکه تنها وجود مستقل خداست بیانگر .................... است .
الف ) توحید افعالی      ب ) توحید صفاتی      ج ) توحید عملی       *د ) توحید ذاتی
 درس سوم
1 – آیه زیر را ترجمه کنید و یک پیام برای آن بنویسید ؟
     ان الله ربی و ربکم فاعیدوه هذا صراط مستقیم
ترجمه : همانا خدا پروردگار من و پروردگار شماست پس او را بپرستید این راه مستقیم است .
پیام : توحید عملی نتیجه توحید افعالی است
 2 – پیام آیه شریفه « لیعبدوا الهاً واحداً ؛ فقط خدای یگانه را بپرستید » را بنویسید
بیانگر توحید عملی در بعد اجتماعی است     پیام : دعوت به توحید عملی همراه با نفی طاغوت
 3 – چگونه توحید ذاتی و افعالی ما را به توحید عملی می رساند ؟
پس از شناخت خداوند به عنوان تنها مبداء و آفریننده جهان و تنها سرچشمه خوبیها و زیباییها و آگاهی به اینکه او تنها مالک ، سرپرست ، اداره کننده و تنها تکیه گاه و پشتیبان جهان است ، این نتیجه به دست می آید که تنها وجود شایسته پرستش و اطاعت یعنی تنها معبود واقعی انسانها خداست .
  4 – بر چه مبنایی اطاعت از پیامبر و جانشینان او لازمه توحید عملی است ؟
زیرا حکم و فرمان الهی از طریق رسول خدا (ص) و جانشینان بزرگوار آن حضرت به مردم می رسد و بدون تبعیت و اطاعت از آنان اطاعت از خداوند ممکن نیست
 5 – نقطه مقابل « توحید عملی » چیست ؟ نام برده و مراتب ان را بنویسید .
شرک عملی – شرک جلی ( آشکار ) – شرک خفی ( پنهان )
 6 – شرک جلی و شرک خفی را با ذکر نمونه تعریف کنید ؟
پرستش غیر خداست که به آن شرک جلی گفته می شود – پرستش بتها ، مجسمه های سنگی یا هر چیزی غیر از خدا
انسان به جای تبعیت از خداوند و کسب رضایت او از هوای نفس خود یا دیگری اطاعت کند و کارهایش را برای رسیدن به خواسته های نفسانی و یا خوش آمد دیگران انجام دهد این نوع از شرک را که حتی برای یک مسلمان و مومن هم می تواند رخ دهد شرک خفی می گویند – کسی که فکر کند آب و دارو در رفع تشنگی و در شفابخشی مستقل از خداوند تاثیر می گذارند دچار شرک خفی شده است .
 7 – بعد اجتماعی توحید عملی را تعریف کنید ؟
به معنای یگانه و یکپارچه شدن نظام اجتماعی در جهت خداوند و اطاعت همه جانبه از اوست
 8 – تشابه بعد فردی و بعد اجتماعی توحید عملی را توضیح دهید ؟
اگر کسی که در مسیر توحید عملی گام بردارد به شخصیتی متوازن ، متعادل و زیبا می رسد ، در جامعه ای نیز که در مسیر توحید حرکت کند نه تنها ستمگران و مردم حاکم نمی شوند بلکه روابط فرهنگی و مناسبات اقتصادی نیز به تعادل ، توازن ، هماهنگی و انسجام می رسد و به جامعه ای زیبا تبدیل می شود و عدالت اجتماعی در همه ابعاد آن واقعیت می یابد .
 9 – شخصیت انسان مشرک را توصیف کنید و تشبیه قرآن را در این باره بنویسید ؟
از آنجا که انسان مشرک تحت سلطه تمایلات و خواسته های متضاد نفسانی خود و دیگران قرار دارد فردی است چند شخصیتی با جهتگیری های متفرق و سمت و سو های پراکنده و در خدمت معبود های گوناگون که هر کدام از این معبودها او را به سویی می کشند و درونش ستیزه ای پایان ناپذیر به وجود می آورند و آرامشش را سلب می کنند .
از دیدگاه قرآن انسان مشرک به فردی تشبیه شده است که باید به چند نفر خدمت کند و هر کدام در آن واحد به او فرمان دهند
 10 – امروز پرستش بتها در میان ملتهای متمدن جایگاه ندارد.
           صحیح *                غلط        
11 – بت پرستی و شرک در روزگار ما منسوخ شده است
           صحیح                 غلط  *      
12 – دو مورد از عواملی را که موجب شده که در عصر جدید
 13 – کدام جمله بیانگر توحید عملی در بعد اجتماعی است .
الف ) انسان در امیال و استفاده از زیور آلات فرمان خدا پیش می گیرد
*ب ) روابط فرهنگی و مناسبات اقتصادی به توازن و هماهنگی برسد
ج ) شخص کارهای خود را بر محور خدا تنظیم کند
د ) حاکمان گوناگون در سطوح جامعه مسلط باشند و مسالح خود را بخواهند
 14 - ...توحید...... محور زندگی دینی و ...شرک...... محور زندگی غیر دینی است
 15 – عبارت قرآنی « واجتنبوا الطاغوت » چه پیامی دارد ؟
الف ) امر به توحید عبادی    ب ) امر به توحید نظری   
 ج ) نهی از شرک نظری   * د ) نهی از شرک عملی
 16 – اطاعت ازغیر خدا و انجام کارها برای رضایت دیگری ، بیانگرکدام یک از مراتب شرک است ؟
الف ) شرک افعالی                       ب ) شرک ذاتی     
 ج ) مرتبه اول  شرک  عملی      *د ) مرتبه دوم شرک عملی
 17 – کدام یک از مراتب توحید در اعمال و رفتار انسان است ؟
*الف ) توحید در عبادت      ب ) توحید صفاتی      ج ) توحید نظری       د ) توحید افعالی
 18 – کدام یک از عبارات نماز بیانگر توحید عملی است ؟
الف ) هوالواحد القهار        *ب ) ایاک نعبد و ایاک نستعین      ج ) قل هوالله احد        د ) الله الصمد
 19 – در صورتی توحید نظری میوه خود را می دهد که ...................
الف ) شناخت از توحید عملی در ذهن تثبیت شود
 * ب ) اعتقاد به توحید ذاتی و افعالی در قلب تثبیت شود
ج ) اعتقاد به توحید عملی در قلب تثبیت شود      
د ) شناخت از توحید ذاتی و افعالی در ذهن تثبیت شود
20 – در زندگی انسان امروز بیش از همه کدام مرتبه از توحید مورد غفلت قرار گرفته است ؟
الف ) توحید ذاتی          ب ) توحید صفاتی          * ج ) توحید عملی             د ) توحید نظری
21 – کدام یک از مراتب شرک ممکن است برای فرد مسلمان و مومن رخ دهد ؟
الف ) شرک ذاتی         ب ) مرتبه اول شرک عملی
    ج ) شرک در مالکیت    *د ) مرتبه دوم شرک عملی
22 – مهمترین شعار اسلام چیست ؟           کلمه لااله الاالله
23 – کلمه لااله الاالله بر دارنده توحید .....نظری....... و توحید .....عملی....... می باشد
 24 – به چه دلیل کلمه لااله الاالله بیشتر بر توحید عملی می باشد ؟
زیرا مهمترین شعار اسلام و جامع همه ابعاد توحید است و در بردارنده همه ابعاد شخصیتی یک انسان موحد است
 25 – عبارت ....لااله الاالله........ در بر دارنده همه ابعاد شخصی یک انسان موحدمی باشد
 درس چهارم
1 – خداوند از ما می خواهد به بندگی خدا درآییم ، این خواست را خداوند ................
الف ) با وسوسه های شیطان تحقق می یابد
*ب ) با گرایش فطری در ما و تحقق به وسیله ی پیامبران الهی و کتاب آسمانی
ج ) با نفس اماره و شیطان عملی می کند             د ) همه ی موارد
 2 – معنای یگانه شدن انسان برای خدا چیست ؟       اخلاص در بندگی
 3 – چهار مورد از آثار و ثمرات توحید عملی در زندگی انسان را بنویسید
1 – احساس اطمینان و آرامش روانی 2- زندگی سالم و به دور از فساد 3 – احساس لذت واقعی از زندگی خود   4- نجات از اضطراب ها و دغدغه ها
4 – چهار مورد از برنامه های رسیدن به حقیقت بندگی را نام ببرید
1 – تقویت روحیه حق پذیری   2 – افزایش معرفت به خداوند
  3- راز و نیاز با خداوند و کمک خواستن از او   4- یاد معاد و روز حساب  
5 – افراد حق پذیر چگونه افرادی هستند ( سه ویژگی برای آنان بنویسید )
1 - افراد حق پذیر تابع دلیل هستند و وقتی عقل آنان حقیقتی را یافت به دنبال آن می روند
 2 -  تسلیم حقیقت می شوند  
  3 - به آسانی وارد مسیر بندگی می شوند به سرعت راه موفقیت را می پیمایند
 6 – کدام مورد از ثمرات توحید عملی نیست ؟
الف ) احساس لذت واقعی از زندگی                          ب ) احساس اطمینان و آرامش روانی
*ج ) از خود بیگانگی                                              د ) زندگی سالم و به دور از فساد
 7 – اولین قدم برای ورود به بندگی و صراط مستقیم ...................... است .
الف ) اهتمام به عمل صالح                                    ب ) یاد معاد و روز حساب
*ج ) تقویت روحیه ی     پذیری                               د ) افزایش معرفت به خداوند
 8 – پیام آیه ( عنکبوت – 69 ) « کسانی که در راه ما به تلاش و مجاهدت بپردازند ،
 قطعا راه های خود را به ایشان می نمایانیم » کدام گزینه درست است ؟
الف ) امداد خداوند به تمام مردم                            *ب ) عنایت و هدایت الهی شامل بندگان مومن
ج ) روگردانی خداوند از غیر مومنان                         د ) وعده ی الهی به امداد و هدایت انبیاء خود
9 – چگونه توجه مداوم به معاد و روز حساب موجب تقویت عبودیت در انسان می شود ؟
توجه به این حقیقت که همه ی ما حقیقت جاودانه ای در پیش داریم که کیفیت و چگونگی آن
 در همین جهان بدست خود ما تعیین می شود .
10 – دعوت قرآن کریم به تفکر و تعقل در آیات و نشانه های الهی به مقصود ...معرفت و ایمان به خداوند....است.  
 11 – چگونه افزایش معرفت درتوحید نظری موجب افزایش عبودیت و بندگی مامیشود؟توضیح دهید
به هر میزان که معرفت و ایمان ما به خداوند بیشتر شود و او را عمیق تر بشناسیم انگیزه ی ما برای عبودیت و بندگی نیز افزایش می یابد .
12 – در میان مناجات ها و راز و نیازها ....نماز.... جایگاه ویژه ای دارد
 13 – خداوند خطاب به ........... انجام .......... را برای تقویت حضور او یادآوری می کند
الف ) پیامبر اکرم (ص) – جهاد                   ب ) حضرت نوح (ع) – نماز
ج ) حضرت موسی (ع) – نماز*                      د ) حضرت ابراهیم (ع) – جهاد
 14 – انسان چگونه می توانددارای شخصیت یگانه و یکپارچه در جهت عبودیت و پرستش خدا باشد ؟
زمانی که تمام جهت گیری زندگی سمت و سویی الهی داشته باشد و تمام کارها را فقط برای رضای خدا و تقرب به او انجام دهد و هوای نفس شیطان در وجودش نباشد .
 15 – پیام آیه شریفه « ان الله هو ربی و ربکم فاعبد و هذا صراط مستقیم » را بنویسید
حقیقت صراط مستقیم و دین الهی بندگی خداوند و عبودیت است .
 16 – هدف نهایی که توحید عملی ، انسان را به آن می رساند چیست ؟
الف ) بهشت               ب ) قرب الهی*               ج ) بندگی                د ) تسلیم
 17 – بندگی خدا به صورت یک گرایش ............. در درون انسانها وجود دارد و خداوند به وسیله ............. ما را به سوی آن راهنمایی نموده است .
الف ) فطری – هدایت تکوینی*                          ب ) غریزی – اراده خود
ج ) پیامبران الهی و کتابهای آسمانی                  د ) غریزی – هدایت تکوینی
18 – هر عملی دارای چند جزء می باشد ؟ نام برده و تعریف کنید
دو جزء – اول : نیت که به آن هدف یا قصد نیز می گوییم .         دوم : شکل و ظاهر عمل
19 ) حسن فاعلی  بر حسن فعلی تقدم دارد .       صحیح*                غلط   
 20 – نمونه بارز انسان مخلص از دیدگاه قرآن کیست ؟ چرا ؟
زیرا به درجات بالای اخلاص رسیده بود و توانست در مقابل وسوسه های شیطانی زلیخا همسر عزیز مصر ایستادگی کند .
درس پنجم
1 – توبه گناه را به کمک ....ایمان و عمل صالح .... و ...گناهان را.... به حسنات تبدیل می سازد .
 2 - ................. موجودی است که توانایی ایستادن در برابر موانع خارجی و تمایلات درونی را دارد .
الف ) حیوان              ب ) گیاه                ج ) انسان*              د ) همه موارد
 3 – قیام انسان علیه خود با کدام ویژگی او ارتباط دارد ؟
الف ) تعقل             ب ) بی نهایت طلبی او           ج ) اختیار*                د ) گرایش به نیکی ها
4 – خداوند برای رسیدن ما به رستگاری و سعادت چه الطافی نموده است ؟
او با لطف و مهربانی بی پایان خود همه ی ابزارهای رستگاری و کمال را برای ما مهیا ساخته و کوچکترین همت ما را با پاداش های بزرگ پاسخ می دهد
5 – چگونه چراغ عقل و فطرت آدمی به خاموشی می گراید ؟
گاهی آدمی حرمت خدای خود را می شکند گام در ناسپاسی می گذارد و خود را به گناهانی آلوده می کند و از مسیر رستگاری دور می شود . گاهی نیز حرمت شکنی به تدریج افزایش می یابد و دامنه ی گناه آنچنان گسترده می شود که چراغ عقل و فطرت به خاموشی می گراید در این صورت جهت الهی زندگی عوض می شود و آدمی پشت بخدا بسویی که شیطان وسوسه اش میکند قدم بر می دارد .
 6 – از پرتگاههای خطرناک سقوط در وادی ضلالت ....................
الف ) عدم اعتراض عقل     ب ) بیزاری از شخصیت آلوده    * ج ) توجیه گناه       د ) همه ی موارد
 7 – شدت تخریبی گناهان ..یکسان نیست، برخی گناهان تاثیرشان ضعیف و برخی شدید تر است....
 8 – چهر مورد از گناهان بزرگ را بنویسید
1- دروغ 2- ظلم به مردم 3- پذیرش ظلم و پشتیبانی از ظالم
 4- کسب مال حرام 5- فساد های اخلاقی 6- تهمت
 9 – گناهان :
الف ) زندگی دنیایی فرد را نابسامان می کنند                    ب ) در نسل های آینده او اثر می گذارد
ب ) عذاب های شدید اخروی را در پی دارد                       *د ) همه موارد
 10 – توبه را تعریف کنید         بازگشت بسوی خدا و انجام عمل صالح
11 – اصطلاح توبه در قرآن فقط برای انسانها به کار رفته است .  صحیح               غلط * 
 12 – آیه ی زیر را ترجمه نموده و پیام آن را بنویسید .
فمن تاب من بعد ظلمه و اصلح فان الله یتوب علیه ان الله غفور رحیم ...پس هر کس توبه کند بعد از ستم کردنش .... و به اصطلاح ...پس بدرستی که خداوند توبه ی او را می پذیرد ؛ همانا خداوند آمرزنده ی مهربان است ....
پیام : انسان گناهکار با انجام توبه می تواند از لطف الهی برخوردار شود .
 13 – با توجه به آیه ی فوق بین گناه و غفران چه مراحلی باید طی شود .
الف ) سه مرحله : توبه – جبران – اصلاح                   ب ) دو مرحله : توبه – اصلاح
ج ) سه مرحله : توبه – پشیمانی از ظلم – اصلاح*          د )  دو مرحله : توبه – آمرزش
 14 – گناه آلودگی است و توبه ....پاکی از آلودگیها..... است .
15 – توبه صرفا یک کار ظاهری و لفظی است و ممکن است به تحول درونی بیانجامد .
 صحیح         غلط*
 16 – با توجه به کلام امام علی (ع) توبه دارای چه مراحلی است ؟ نام ببرید
1- پشیمانی از گذشته 2- تصمیم بر عدم بازگشت به گناه
 3- جبران حقوق ضایع شده ی مردم 4- جبران حقوق الهی
17 – اولین مرحله توبه .............. است
الف ) تصمیم بر عدم بازگشت به گناه                ب ) جبران حقوق ضایع شده
ج ) توبه ی اجتماعی                                    *د ) پشیمانی از گذشته
18 – قدم دوم توبه را نام برده و توضیح دهید
-تصمیم بر عدم بازگشت به گناه – قدم دوم در توبه آن است که شخص تائب ، تصمیم جدی به ترک گناه بگیرد . اظهار ندامت ظاهری و گفتن کلمه ی استغفار در حال تکرار گناه نه تنها پذیرفته نیست بلکه استغفار را بی خاصیت می کند .
 19 – با انجام چه مراحلی عادت به گناه از بین می رود




:: موضوعات مرتبط: , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان صبح امید و آدرس tagbakhshiyan1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار مطالب

:: کل مطالب : 1220
:: کل نظرات : 3317

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 22

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :

RSS

Powered By
loxblog.Com